Saturday, July 26, 2008

Dengarlah...

Dengarlah...

Allah menciptakan untuk kita dua telinga, agar kita dapat mendengar. Tanyakan pada diri anda sendiri...



Adakah aku seorang pendengar yang baik?



Lain orang lain karekteristik. Ada yang cenderung untuk meluahkan segala apa yang terlintas di dalam benak fikiran. Ada pula yang lebih cenderung melihat, merenung dan "menerima" berbanding meluahkan.

Bukan mudah untuk menjadi seorang pendengar yang baik, apatah lagi efektif. Nyatanya, kemampuan ini amatlah penting dalam memperbaiki dan menambah baik hubungan kita dengan manusia lain. Hidup bukan sekadar menerima, tetapi perlu ada sesuatu yang harus diberi juga.



Dari Hakim bin Hizam r.a katanya:"Tangan yang di atas (tangan yang memberi) lebih baik dari tangan yang di bawah (tangan yang menerima atau meminta). Maka kerana itu mulakanlah memberi kepada keluargamu. Sebaik-baik sedekah ialah ketika kaya. Sesiapa yang memohon dipelihara (agar ia tidak sampai meminta-minta) Allah akan memeliharanya dan sesiapa yang memohon dicukupkan (agar ia tidak bergantung selain kepada Allah) Allah akan mencukupkannya." (Riwayat Al-Bukhari)



Untuk menjadi pendengar yang efektif, cuba hayati petunjuk-petunjuk asas yang digariskan oleh Prof. Dr. Taufik Yusuf al-Wa'iy:

1. Dengarlah dengan positive thinking, dan berusahalah belajar apa saja dari apa yang dikatakan lawan bicara Anda.

2. Semaklah apa yang Anda dengar, memasang pendengaran yang lebih peka, sambut komentar pembicara, apakah yang dikatakan itu rasional? Apakah ucapannya itu didukung oleh kredibiliti peribadinya? Apakah kata-katanya bermakna? Cubalah bezakan antara informasi yang Anda terima dan "Sebaiknya Anda ketahui" serta "Harus Anda ketahui"

3. Tampakkan reaksi terhadap apa yang Anda dengar. Ajukan pertanyaan dengan ringkas pada point-point yang penting sahaja menurut Anda, lalu bandingkan dan gambarkan dengan standard yang lebih baik

4. Libatkan diri Anda dengan pembicara, dengan gerakannya, ungkapan yang terlihat pada wajahnya, persetujuannya dan cara bicaranya yang cepat. Jangan terlalu memperhatikan kalimat tertentu yang melecehkan Anda, kemudian membalasnya dengan kalimah pelecehan serupa.

Di sini juga ada tips untuk memperbaiki kemampuan mendengar dari beliau:

1. Sebaiknya anda diam
Anda takkan mungkin berbicara dan menyemak pembicaraan orang lain dalam satu waktu, kerana Allah Azza wa Jalla menciptakan untuk Anda dua pasang telinga dan sebuah lidah agar Anda lebihnbanyak mendengar daripada berbicara

2. Anda harus memahami bahawa keberhasilan Anda terletak pada kemampuan Anda mendengar dengan baik
Tenteramkan diri Anda bahawa sesungguhnya Anda tidak menyemak pembicaraan orang lain agar Anda tampak lembut pada pandangan mereka sahaja, tapi dengan cara itu Anda akan memperoleh kekuatan, penghormatan, penghargaan dan cinta. Dan, Anda akan memperoleh apa yang Anda inginkan, berupa informasi yang membuat Anda lebih efektif dan sukses.

3. Diamlah agar anda faham
Anggaplah bahawa apa yang Anda lakukan (mendengar dengan baik) hanya menggunakan waktu dan tenaga yang kecil, namun akan menghasilkan manfaat besar besar bagi Anda dalam bentuk pemahaman dan pengetahuan

4. Rendah hati mengutarakan apa yang ada pada diri Anda dan beri kesempatan kepada yang lain
Hanya Anda seorang yang beranggapan bahawa apa yang Anda katakan atau akan Anda ucapkan lebih penting dari apa yang dikatakan oleh orang lain, dan itu adalah persepsi yang salah

5. Siapkan diri Anda untuk mendengar
Fahamilah orang yang hendak berbicara dan tema yang akan ia bicarakan. Tentukan tujuan yang ingin Anda capai melalui perhatian Anda ketika mendengar.

6. Berusahalah agar Anda dapat berkonsentrasi saat mendengar
Sebahagian besar orang mampu mengucapkan kurang lebih 120 kata dalam seminit, sedangkan kemampuan mendengar kita mencapai 480 kata seminit, atau 4 kali kemampuan berbicara. Perbezaan ini membuat memori kita akan terpecah apabila mendengar pembicaaraan orang lain. Maka, apabila kita mampu mencurahkan perhatian kita terhadap seorang pembicara (untuk mentransfer 200 kata peminit, setengah dari kemampuan mendengar) nescaya memori kita takkan ter pecah dan terganggu untuk memahaminya, dan ini dapat kita capai melalui konsentrasi mata kepada lawan bicara dan berusaha memikirkan apa yang ia katakan. Duduk atau berdiri dengan posisi yang nyaman dan sekali-sekali mengajukan beberapa pertanyaan sebagai bukti adanya respon positif.

7. Perhatikan isyarat yang berasal dari lawan bicara
Cubalah perhatikan dengan baik apa yang dikatakan lawan bicara Anda melalui gerakan matanya, isyarat tangan, gerak tubuhnya, atau perubahan intonasi suaranya.

8. Tahanlah lidahmu
Jangan potong pembicaraan orang lain dan Anda dapat menyimpulkan sesuatu tentangnya setelah ia selesai berbicara. Tampakkanlah bahawa apa yang ia katakan itu benar (sebagaimana ia meyakini dan mempercayai kata-katanya). Apabila ia mulai berbicara tanpa arah, segeralah hentikan pembicaraannya dan katakan sebab interupsi Anda, lalu biarkan ia menyempurnakan pembicaraanya.

9. Jangan sibukkan diri Anda untuk membalas kata-katanya saat ia berbicara
Sikap Anda ini akan merosak konsentrasi memori, kerana Anda perlu beberapa detik agar dapat berfikir untuk membalas ucapan sebelum melakukannya, sementara orang lain akan menunggu Anda. Tidak ada salahnya bila diam sejenak agar ia menghabiskan pembicaraannya, hingga tiba giliran anda.

10. Hindarilah segala sesuatu yang dapat mengganggu perhatian
Cubalah bersikap acuh atas keributan dan gangguan yang terjadi di sekeliling Anda. Berusahalah agar mampu mengatasi segala sesuatu yang dapat menghilangkan konsentrasi dan perhatian, samada berasal dari suasana sekeliling atau bersumber dari pembicara itu sendiri.

11. Katakan pada diri Anda bahawa Anda harus mengetahui keperibadian lawan bicara
Sikap ini dapat membuat konsentrasi lebih kuat saat mendengar setiap kalimat yang diucapkan oleh seseorang. Bila hal ini dapat dicapai, maka Anda telah mendengar dengan baik

12. Belajarlah untuk tidak menghukum seseorang atau sebuah peristiwa kecuali telah memahaminya dengan baik.
Ini akan memaksa anda untuk mendengar dengan saksama dan penuh perhatian, agar dapat membangun dan membentuk gambaran tersendiri tentang peristiwa atau orang tersebut, lalu menentukan sikap dan keputusan.

Cuba hayati setiap isi yang disenaraikan di atas, dan boleh seterusnya kita praktikkan dalam kehidupan seharian kita insyaAllah. Bukankah Rasulullah menasihatkan kita agar kita hanya bercakap perkara kebaikan atau diam. Jika diam maka secara automatiknya kita akan mendengar.

Dengarlah dengan teliti...

dan bersabarlah

No comments: