Wednesday, April 8, 2009

SELAGI ADA LELAKI SOLEH MAKA PASTI JUGA ADA WANITA SOLEHAH..

Allah swt telah menjadikan manusia dengan penuh keseimbangan, maka mustahil akanpupus wanita solehah sekiranya lelaki soleh masih terdapat melata di atas jalan-jalan di muka bumi dan demikianlah juga sebaliknya.

Hal ini juga disebabkan kedua-duanya saling berkait rapat dan memerlukan, maka mustahil Allah Yang Maha Adil dan Pemurah akan menzalimi hamba-Nya dengan membiarkan mereka tanpa pasangan yang setara dan sesuai sedangkan Al-Quran telah pun menjamin hal yang sedemikian.


Firman ALLAH S.W.T yang maksudnya:

“Lelaki yang berzina tidak boleh mengawini melainkan perempuan yang berzina, atau perempuan yang musyrik; dan perempuan yang berzina tidak boleh dikawini melainkan oleh lelaki yang berzina atau lelaki yang musyrik, dan yang demikian itu diharamkan atas orang-orang yang mukmin.” - (An-Nur : 3)

Firman ALLAH S.W.T yang maksudnya:

“Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, sebahagian mereka (adalah) menjadibpenolong bagi sebahagian yang lain. mereka menyuruh (mengerjakan) yang ma'ruf, mencegah dari yang munkar, mendirikan solat, menunaikan zakat dan mereka taat pada Allah dan Rasul-Nya. mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.” - (At-Taubah : 71)

Di dalam ayat di atas Allah swt telah menyebut secara jelas akan hal ini apabila Dia berfirman "sebahagian mereka menjadi penolong kepada sebahagian yang lain" yang bermaksud, lelaki dan wanita yang beriman itu ialah merupakan pembantu dan penolong kepada sebahagian yang lain. Maka wanita yang solehah, pastinya tidak akan berada jauh daripada lingkungan lelaki yang soleh.

Ibarat aur dengan tebing, seperti lebah dengan bunga, ibu dan anak. Maka sekiranya kita dapat menemui kelibat lelaki soleh di sebuah tempat, nescaya kita juga pasti akan dapat menghidu keharuman wanita solehah yang turut berada di berhampiran. Ini mungkin disebabkan kerana kerosakan zaman dan umat yang sarat dengan penyakit yang semakin membusuk maka kewangian usaha dakwah yang dilakukan oleh lelaki dan wanita yang soleh dan usaha mereka menegakkan agama pasti akan mudah tercium dan dibezakan dari bauan yang lain biar pun jauhnya beribu batu.

Jadi sahabat-sahabat, jangan risau kalau-kalau tiada yang berkenan kepada kita. Allah kan ada? Kita merangcang dan Allah juga merancang tetapi sebaik-baik perancangan adalah perancangan Allah. kan3X? Perkara yang lebih penting di sini ialah untuk sentiasa memperbaiki diri dan berusaha untuk menjadi seorang lelaki yang soleh atau seorang perempuan yang solehah di samping untuk mencari lelaki/perempuan yang soleh/solehah. Jangan lupa! Usaha pun kena ada. (Usaha+Doa=Tawakkal)

Seorang lelaki yang soleh dan seorang perempuan yang solehah seharusnya mempunyai keazaman untuk hidup bersama dan mempunyai semangat yang tinggi untuk meneruskan usaha da'wah yang Rasulullah S.A.W. telah mulakan. Moga kita tergolong di kalangan ummat Baginda S.A.W. yang cintakan sunnahNya dan sentiasa cuba untuk melaksanakan tanggungjawab da'wah Islamiah di muka bumi ini insyaAllah.

Sufyan Ats-Tsauri ada mengatakan : "Jika sampai (khabar) kepadamu tentang seseorang di arah timur ada pendukung sunnah dan yang lainnya di arah barat maka kirimkanlah salam kepadanya dan do'akanlah mereka. Alangkah sedikitnya Ahlul Sunnah wal Jama'ah".
(Diriwayatkan oleh Al-Lalika'i dalam Syarhus Sunnah Jilid 1 ms. 64 dan Ibnul Jauzi dalam
Talbisul Iblis ms.9 )


No comments: