Thursday, March 4, 2010

Syuf uddam! ma tsyufsh warak!


“Saya menggambarkan seorang mujahid sebagai individu yang telah mempersiapkan bekalannya, telah mendapatkan kesedarannya dan apa yang tersemat di jiwa dan terbuku di hatinya menguasai dirinya. Oleh itu beliau adalah seorang yang sentiasa berfikir, tersangat mengambil berat, sentiasa bersedia, apabila dipanggil dia menjawab, apabila diseru dia menyahut. Pergi dan pulangnya, percakapan dan perbualannya, kesungguhan dan berguraunya tidak melebihi apa yang ditetapkan olehnya untuk dirinya sendiri. Kerjanya hanyalah menunaikan segala tanggungjawab yang dihalakan kepadanya segala kehidupan dan kehendaknya. Dia sentiasa bersungguh-sungguh untuk melaksanakannya. Kamu dapat membaca melalui raut wajahnya, melihat melalui kilauan kedua matanya dan mendengar daripada tutur katanya kedukaan yang membara dan kepedihan yang tersembunyi di dalam hatinya, keazaman yang benar yang melimpah dari jiwanya dan semangat yang berkobar-kobar serta matlamat yang jauh.”

~Hassan Al-Banna~

telah wujudkah ciri2 yg digambarkan oleh Imam As Syahid dalam diriku..? layakkah aku digelar mujahid?

ku sedar diriku ini tidak layak..jauh panggang dari api..tp aku xkan futur..kerna ku tahu jalan islah ini memg sush..memg payah..memg sukar..so’ban giddan..

jalan ini ada adalah sbagai mahar utk ke syurga..memg mahal..kerna syurga itulah manisan yg termanis..ganjaran utk hamba2Nya yg telah berpenat lelah di dunia utk bergerak meninggikan kalimahNya..bukan utk yg sibuk mncari kesenangan dunia sahaja tanpa memikirkan akhiratnya yg bagaimana..

ayyuhal ikhwah!

Syuf uddam! ma tsyufsh warak!

smoga terus tsabat..

4 comments:

ikan pari asam! said...

kedah taht...wa keedah fuq

keedah tahrik...

lau kullu tamam ulli!

lau kullu tamam ul Alhamdulillah..

islahmujahidin said...

mcm mana nak istiqamah ek..
kadang2 segan ngan diri sendiri
ngan ALLAH
n semua ikhwah

kenapa ek ?
kadang2 ciri2 munafik itu ada
dalam diri kita

Anonymous said...

bukan senang untuk menjadi hamba yang teguh imannya tapi setidak-tidaknya kita masih sedar siapa kita dan tanggungjawab kita...sama2 lah kita muhasabah diri dan mengislah diri agar sentiasa berada dalam redhaNYA

Mohd Zulhilmi Bin Azelan said...

to ikan pari asam sedap: x kena plak exam deep sensation utk diabetic patient mase osce hr tu..kene inspect je..tamam insyaAllah..

to islahmujahidin: cmne nk istiqamah?killer Q tu..ana sndiri x mampu istiqamah..tp x bererti kita x prlu cuba..just try the best n dont 4get to ingatkan diri dan kwn2 slalu..jgn lupe yg kita ni x maksum..so iman ni yazid n yanqus..

to anonymous: jzkk..smoga kesedaran yg sedikit ini x berkurg..insyaAllah..