Wednesday, June 11, 2008

Doa Seorang Akh..


Ya Rabbii...

Aku berdo'a untuk seorang insan yang akan menjadi
sebahagian dari hidupku
Seseorang yang sungguh mencintaiMu lebih dari
segala sesuatu
Seorang insan yang akan meletakkanku pada tempat
keempat di hatinya setelah Engkau, Rasul Mu dan
Jihad di jalan Mu
Seorang insan yang hidup bukan untuk dirinya
sendiri tetapi untukMu

Kejelitaan wajah dan daya tarikan fizikal tidaklah penting
Yang penting adalah sekeping hati yang sungguh
mencintai sentiasa bertaqarrub kepadaMu
dan berusaha menjadikan sifat-sifatMu ternukil pada
keindahan dirinya
Dan ia haruslah mengetahui bagi siapa dan untuk
apa ia hidup sehingga hidupnya tidaklah sia-sia

Seseorang yang memiliki hati yang bijak tidak
hanya otak yang cerdas
Seorang insan yang tidak hanya mencintaiku tapi
juga menghormatiku
Seorang insan yang tidak hanya menyayangiku tetapi
juga dapat menasihatiku ketika aku berbuat salah

Seseorang yang mencintaiku bukan kerana
kekacakanku tapi kerana hatiku
Seorang insan yang dapat menjadi sahabat
terbaikku dalam setiap waktu dan keadaan
Seseorang yang dapat membuatku merasa
sebagai seorang muslim ketika aku di sisinya

Rabbii...
Aku tidak meminta seseorang yang sempurna
namun aku meminta seseorang yang tidak
sempurna,
sehingga aku dapat membuatnya sempurna di
mataMu
Seorang insan yang mengimpikan sokonganku
sebagai peneguhnya
Seorang insan yang mengharapkan doaku untuk
kehidupannya
Seseorang yang menginginkan senyumku untuk
mengatasi kesedihannya
Seseorang yang memerlukan diriku untuk
membuat hidupnya menjadi sempurna

Rabbii...
Aku juga meminta,
Buatlah aku menjadi seorang mujahid yang dapat
membuatnya bangga
Berikan aku hati yang sungguh mencintaiMu
sehingga aku dapat mencintainya dengan sekadar
cintaku

Berikanlah sifat yang lembut sehingga
keyakinanku datang dariMu
Berikanlah aku tangan sehingga aku selalu
mampu berdoa untuknya
Berikanlah aku penglihatan sehingga aku dapat
melihat banyak hal baik dan bukan hal buruk
dalam dirinya
Berikanlah aku lisan yang penuh dengan kata-kata
bijaksana,
mampu memberikan semangat serta
mendukungnya setiap saat dan tersenyum untuk
dirinya setiap pagi

Dan bilamana akhirnya kami akan bertemu, aku
berharap kami berdua dapat mengatakan:
"Betapa Maha Besarnya Engkau kerana telah
memberikan kepadaku pasangan yang dapat
membuat hidupku menjadi sempurna."

Aku mengetahui bahwa Engkau ingin kami
bertemu pada waktu yang tepat
Dan Engkau akan membuat segala sesuatunya
indah pada waktu yang telah Engkau tentukan.

p/s : tidak salah berdoa dipertemukan jodoh yg baik walaupun masih terasa diri terlalu muda untuk memikirkn soal pasangan hidup..mintalah dari Allah dari sekecil2 perkara sehinggalah sebesar2 perkara..sesungguhnya Allah Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..

No comments: