Sunday, December 28, 2008

Berjalan, melihat & mentafsir.. (Jaulah & Ziarah Jordan)

Salam..segala puji bagi Allah yg menciptakan diriku dan mengekalkan diri ini dlm nikmat Iman dan islam..dh lama x menulis..hanya sekadar ingin berkongsi sebuah perjalanan ataupun lebih tepat lg dikatakan jaulah dan ziarah..ke mana?ke bumi para anbiya dan juga bumi yg pernah menjadi jajahan parsi,byzantin dan lain2 kerajaan yg pernah suatu ketika dahulu gah di atas muka bumi..tetapi akhirnya runtuh meninggalkan hanya cebisan2 kenangan..bumi itu dikenali sekrang dgn nama JORDAN au billughah arabiah, Urdun..byk tempat yg dpt dilawati seperti PETRA, WADI RAMM, BAHRUL MAYYIT(lAUT MATI), 'AJLUN, UMMU QAIYIS, JERASH dan yg plg penting skali, GUA ASHABUL KAHFI..di samping membeli belah di bandar AMMAN (g bundle trbesar di jordan pd pagi jumaat..menyaksikn peninggalan2 kota2 lama rom,byzantin dan krjaan2 lama yg lain,ia membisikkan kalimah kebenaran kepada diriku bahawa hanya satu saja agama yg diredhai Allah utk trus kekal di muka bumi ini hingga ke hari akhirat kelak iaitu ISLAM..(innaddeena 'indallahil ISLAM)


Merenung Tasik Tobari (diorg ckp Dajjal akn minum air tasik ni smpai kering)


Di Petra (bnda ajaib di dunia)..kaum Nabatean yg ukir dan trlalu angkuh dgn teknologi diorg sehingga meminggirkan Tuhan..akhirnya hncur juga..


Mudarraj(Colloseum) di Ummu Qaiyis..


Tp yg sebenarnya tujuan utama kedatangan ana ke jordan ialah untuk menghadiri majlis pernikahan dan walimah sahabat rapat ana yg ana sayangi, AMIR BIN ABDUL RAZAK dgn NUR ZAYYANI BINTI..ntah x ingt plak..(dh kawen dh hg ameq..mcm baru smlm ja kita study n mlwk brsama)..sbagai tetamu, ana telah merempat di rumah ameq n qzulqarnain n munir sanusi..dptla merasa sket suasana persiapan shbt ana tu..tp memg x bleh duduk rilek sgtla..nmpk sntiasa busy je..yela..nk kena jaga anak org dh nant..smua kena prepare..duit, ilmu dan lain2..ana berpeluang jugak menghadiri rehearsal x rasmi prnikahan tu (ameq kena brlatih dgn bakal pak mentua dia)..memg mcm2 gelagat la..tp mujurla x guna nama pengantin pmpuan yg btul..(nant x perlu plak mjlis yg betul2..hehe)..



Tepat jam 8 stgh mlm, majlis aqad nikah brmula dan dipengerusikan oleh akhi dzulqarnain..dimulakan dgn khutbah nikah dan strusnya dgn skali lafaz je(bukn MAWI sorg je bleh key?),dua hati telah bersatu utk melayari bahtera rumh tanggai di bwh naungan cintaMu.. tp tringat lg kata2 dzul, "aku x puas hati la dgn hntran dr sebelah pengantin pmpuan,trlalu simple klau compare dgn hntaran dari pengantin lelaki"..memg btul pun..hntrn diorg memg simple..tp smua tu bg ana x penting..yg penting skali, diorg slmt diijabkabulkan..




Sesungguhnya aku begitu gembira Ya Allah pabila melihat shbt2ku gembira..aku bersyukur kepadaMu Ya Rahim kerana mempertemukan jodoh shbtku itu..Kau jadikanlah prnikahan shbtku itu satu batu loncatan utk dirinya lebih rapat kepadaMu..ameen Ya Rabbal 'Alameen..



p/s : rmai kwn2 aku dh kawen rupeny..dh tua dh rupany aku ni..hehe..awk tu bila lg?hehe..

Sebuah nasyid nyanyian kumpulan Izzatul islam, khas untukmu sahabatku,Amir Bin Abdul Razak..moga terus bahagia bersama zaujah tercinta..

Sesungguhnya Engkau tahu
bahwa hati ini tlah berpadu
berhimpun dalam naungan cintaMu

bertemu dalam ketaatan
bersatu dalam perjuangan
menegakkan syariat dalam kehidupan

sesungguhnya Engkau tahu
bahwa hati ini tlah berpadu
berhimpun dalam naungan cintaMu

bertemu dalam ketaatan
bersatu dalam perjuangan
menegakkan syariat dalam kehidupan

kuatkanlah ikatannya
tegakkanlah cintanya
tunjukilah jalan-jalannya

terangilah dengan cahyaMu
yang tiada pernah padam
ya Robbi bimbinglah kami…

rapatkanlah dada kami
dengan karunia iman
dan indahnya tawakkal padaMu

hidupkan dengan ma’rifatMu
matikan dalam syahid di jalanMu
Engkaulah pelindung dan pembela

rapatkanlah dada kami
dengan karunia iman
dan indahnya tawakkal padaMu

hidupkan dengan ma’rifatMu
matikan dalam syahid di jalanMu
Engkaulah pelindung dan pembela

kuatkanlah ikatannya
tegakkanlah cintanya
tunjukilah jalan-jalannya

terangilah dengan cahyaMu
yang tiada pernah padam
ya Robbi bimbinglah kami…
ya Robbi bimbinglah kami…
ya Robbi bimbinglah kami…

8 comments:

صابرة ساجدة said...

salam. ni amer kisas ke??

warkahraudhah said...

Jazakallah,dzul.salam ziarah dari ana.Syukran banyak-banyak atas perkongsian gambar ameer dan dzulqarnaim.lama sungguh tak bertanya khabar.semoga terus bersemangat dalam lapangan mendatang.

Salam palestin.

Mohd Zulhilmi Bin Azelan said...

salam..yup..ni amir bin abdul razak yg mempunyai suara yg merdu tu..moga dia bahagia slalu..

Hajar Yahaya said...

salaam.mntk maaf byk2 kalau ade ape2 kesulitan n mslh n spnjng dtg Jordan aritu..n mntk halal ape2 duit,tambang,makan etc..jzkk

tautanhati said...

salam...
prnh dgr Dr. Danial cakap psl tasik tobari/tibriyyah/tiberia lake/sea of galilei tu. besar ke tasik tu? ada apa aje kt tasik tu?

sueabubakar said...

Semoga Amir bahagia bersama zaujah tercinta dan dpt melayari bahtera dgn sabar..ameen

p/s:ramai yang dah berumahtangge batch kite ni rupenye

Mohd Zulhilmi Bin Azelan said...

Tasik tobari hanya sebuah tasik x slh ana..brkenaan crita Dajal akan minum air tasik tu smpai kering,mgkn benar mgkn tidak..ana pun x pasti..dengar crita tu pun dari shbt2 di jordan..

Mohd Zulhilmi Bin Azelan said...

Alhamdulillah ramai shbt2 kita dh slmt berumahtangga..moga Allah kekalkan hingga ke syurga kelak..ameen..