Wednesday, March 4, 2009

Solehkah aku untuk memiliki yang solehah?

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.

Alhamdulillah, hari ni dh abes final exm utk pljr2 perubatan tahun 3 Universiti Iskandariah(sbnrnya ada 1 lg paper esok..tp x brkaitan lgsung dgn dunia medic).Bila smpai umh n bukak YM..ana dpt 1 offline mesej dari seseorg..bunyinya begini :-

(Diriwayatkan dr ibnu Abbas r.a bahawa Rasulullah s.a.w bersabda pada Al Asyaj al 'Asry; "Sesunnguhnya dlm dirimu terdapat dua sifat yang dicintai Allah Taala iaitu sabar dan rasa malu.(Musnad Ahmad)

Maka jika mahu mendapatkan yang soleh, kurangkan sedikit agenda menCARI si Soleh, tetapi berusahalah menJADI yang solehah. Jika inginkan yang solehah, janganlah cerewet sangat menCARI yang solehah, tetapi berusahalah menJADI yang soleh.

Bertemu yang solehah, solehahnya dia belum tentu kekal. Bertemu yang soleh, solehnya boleh berubah… kerana si solehah dan si soleh adalah insan biasa. Tetapi jika semua orang fokus kepada JADI dan bukannya CARI, maka ramailah calon, dan mudahlah sedikit kehidupan. Dan kita sendiri tidak bimbang untuk berumahtangga dengan pasangan ‘itu’ walaupun mungkin tidak 100% (30% pun belum tentu) mengenalinya)



Jzkk kepada yg memberikan tazkirah tu i really appreciate it..Ana rase offline mesej ni amat bersesuian dgn golongan2 yg tengah 'mencari'..

nta cmne zul? "ish..sapela nk kan ana ni"..

Berbalik kpd isi mesej tu..memg x dpt dinafikan golongan syabab & akhawat @ ikhwah & akhawat masa kini brlumba2 utk mendapatkan yg soleh & solehah sehingga terlupa akan wujudnya sesuatu yg lebih penting dr itu..iaitu menyoleh dan menyolehahkan diri..

Allah S.W.T. berfirman dalam Surah An-Nur ayat 26 "Perempuan-perempuan yang keji untuk lelaki yg keji dan lelaki yg keji untuk perempuan-perempuan yg keji(pula), sedangkan perempuan yg baik untuk lelaki yg baik, dan lelaki yg baik untuk perempuan-perempuan yg baik(pula)..hingga ke akhir ayat..

Sekali baca macam ayat di atas dah menetapkan bahawa 'yg baik' utk 'yg baik' n yg 'x baik' utk yg 'x baik' pula..

Memg btul! tp ayat di atas adalah janji Allah kepada golongan yg berusaha untuk menjadi baik..bukan hanya mencari yg baik..

Kalau macam tu kesian la kepada yg x baik..xde sape nk kat diorang..dhla diorg x baik..xde sape plak yg nak tunjukkan diorg jalan untuk jadi baik..di mana letaknya keadilan?

Rilek lu dik..kita ni bila tgk ayat2 Allah..jgn amek makna surface2 je..klau kita perhatikan n teliti semula ayat tu..dalam ayat tu juga terselit makna tersirat berupa cabaran kepada ummat Islam untuk membuktikan bahawa mereka layak untuk mendapatkan 'yg baik'..caranya cmne?

Allah dh bagi jwpn syeikh..jadila 'yg baik' untuk mendapatkan 'yg baik' di samping mencari..

So kepada yg merasakan dirinya kurg baik lg..tggu apa lg?berusahala menuju kebaikan agar dikurniakan 'kebaikan'..

emm..cmne nak jd baik bang?bleh bg tips sket?

Untuk menjadi baik..kita mula dari yg basic dulu..check solat kita dulu..sempurna x?cukup x 5 waktu?klau dh cukup,utk ikhwah, smuanya di masjid ke?or skadar di rumah atau bersendirian?masa solat tu khusyuk x?ikhlas krana Allah?

Kita muhasabah balik..hubungan kita dgn tuan punya dunia ni klau kita x jaga,cmne Dia nk tunjukkan sayangNya pada kita..kasihNya semua org dpt tp sayangNya hanya utk yg benar2 beriman & menjaga hubungannya dgn Sang Pencipta..

Next? Kita check ibadah2 kita yg lain..adakah ikhlas kerana Allah atau sekadar menunjuk2 di hdpn manusia?..jagalah hati..jangan kau kotori..jagalah hati lentera hidup ini..

aik! bernasyid plak dia.. "maalish..ternasyid plak"..

Seterusnya..akhlak kita cmne?dh ok?hubungan kita dgn manusia cmne?

Dan akhir sekali..ilmu cik oi..ilmu..byk mana dh di dada?klau rasa masih kurg, jgn risau..x trlewat lagi utk terus mencari..jgn hanyut dlm arus mencari calon je..onak duri dlm mencari ilmu pun kita kena redahi gak..(dh ada ilmu nant jgn lupa amal ek?)

Sekian sahaja tips2 dari ana yg serba kekurangan nih..

Klau dh cuba jadi dan insyaAllah dh jadi baik pun..tp tiba2 ditakdirkn jodoh kita yg kurang baik gak..apakah janji Allah x benar?

Common la syeikh..x kanla on the spot je sesorg tu bleh berubah jd baik..mungkin Allah nk bagi kita pahala lebih untuk kita didik yg kurang baik tu ke arah kebaikan..x kn x nak syeikh?extra works=extra pahala kan? Allah syg kita tu syeikh..tu sebab Allah uji kita lebih sket brbanding org yg dh dpt 'yg baik'..

Abes tu nta cmne zul?jgn asyik pening memilih n mencari..dh berusaha ke nk jd baik?

"Ana? I'm on my way la..doakan ana ek?huhu.."


P/s : Nasihat2 di atas ditujukan khusus untuk diri ana dan juga untuk shbt2 yg lain yg sudi menerimanya sebagai nasihat..

Sekian,wassalamualaikum wbt..


Yang hidupnya sementara,

Mujahidtibb

(Rabu, 2.28pm)

1 comment:

Farid Nazmi said...

Fuh..you hit the spot!