Wednesday, April 29, 2009

Kebijaksanaan Sultan Muhammad Al-Fateh Merangkumi Syariatullah & Sunnatullah

Kebijaksanaan Sultan Muhammad Al-Fateh Merangkumi Syariatullah & Sunnatullah
Bismillah..
Sedikit penulisan ingin ana coret di sini. Just nak kongsi kegembiraan hati seorang mentor apabila semua ahli-ahli smart circle (SC) hadir semasa SC semalam..jazakumullahukhairan jazak utk ahli2 SC ana & akhi ihsan..ana pasti,ihsan pun mesti gembira dgn kehadiran antum semalam ke rumahnya walaupun dlm kesibukan kita dalam menuntut ilmu perubatan di Iskandariah ini. Ini membuktikan jiwa pemuda-pemuda Islam kini masih inginkan perhatian dan perkongsian untuk menuju sinar Islami. Kisah Sultan Muhammad Al-Fatih yg dibincangkan insyaAllah mungkin berjaya menyedarkan kita semua hakikat kehidupan remaja/pemuda Islam yg sebenar. Kita punya banyak tanggungjawab dan peranan. Memahami Islam, mengamalkan Islam, berdakwah dan menuntut ilmu. Inilah antara peranan & tanggungjawab remaja Muslim masa kini yang telah digariskan oleh As Syeikh Dr Yusuf al-Qaradhawi. Teringat kata2 Samad semasa SC mlm tu.. "Saidina Ali Karramallahuwajhah ada mengatakan sekiranya kita nak mengetahui akan masa depan sesebuah ummah tu, maka lihatlah remaja2nya ketika itu"..
   
Di bawah ni disekitkan serba sedikit tentang kisah Sultan Muhammad Al-Fatih. Siapakah sebenarnya beliau? Sama2 kita hayati kisah perjuangan beliau..
   Rasulullah S.A.W pernah bersabda dalam perang Khandak yang bermaksud “Kota Constantinople itu pasti akan dapat berada di tangan umat Islam & pada masa itu sebaik-baik ketua adalah ketuanya & sebaik-baik tentera adalah tenteranya”.
    Sultan Muhammad Al-Fateh, nama sebenar Muhammad Bin Murad telah dilahirkan pada 29 Mac 1432, anak sulung kepada Khalifah ke-6 kerajaan Othmaniah, Sultan Murad II. Beliau diberi gelaran Al-Fateh kerana telah berjaya membuka & menawan Constantinople yang dikuasai kerajaan Rom pada waktu itu, sekaligus merealisasikan hadis Rasulullah S.A.W. seperti di atas.
 
   Daripada hadis Rasulullah S.A.W ini, banyak percubaan daripada tentera Islam untuk menawan kota tersebut termasuklah percubaan sahabat nabi Abu Ayyub Al-Ansori di zaman Muawiyah bin Abu Sofian (percubaan 1), Sulaiman b Abdul Malik (K.Umayyah), Khalifah Harun Al-Rasyid (k. Abbassiyah) seterusnya oleh Khalifah Othmaniyah termasuk Sultan Murad II- kesemua percubaan gagal. Sedangkan kawasan disekeliling Constantinople telah pun ditawan oleh Islam.
    Constantinople adalah ibu negara Empayar Byzantine (Rom)- bandar terbesar & utama dunia. Sejak kecil beliau telah dididik oleh Syeikh Muhammad Ismail Al-Qurani sejak berusia 10 tahun. Beliau telah pun selesai menghafal Al-Quran & mempelajari ilmu Islam lain sejak kecil. Ketika berumur 14 tahun beliau dilantik menjadi gabenor wilayah Manisa. Dalam masa yang sama Asy-Syeikh Ak Samsettin merupakan murabbi Sultan Muhammad yg banyak memberi kesan kepada pembentukan akhlak dan peribadi Sultan Muhammad. Syeikh Ak Samsettin menguasai ilmu Islam (hadis, feqah dll) dan ilmu sains (biologi ketenteraan dll).
   Kebijaksaan & ketinggian peribadi Sultan Muhammad dipamerkan melalui pelaksanaan Syariatullah & Sunnatullah dalam usahanya menawan Constantinople. Dari segi Syariatullah, beliau mengamalkan Islam dengan sebenar-benarnya, beliau & tenteranya menjaga amal ibadat mereka, sentiasa membersihkan diri di hadapan Allah, berzikir & berqiamullail dan ulama’ sentiasa memberi semangat kepada tentera akan kelebihan jihad & kemuliaan para syuhada. Mereka berusaha menawan Constantinople dengan niat untuk menegakkan kalimah Allah & menyebarkan Islam bukan dengan tujuan untuk bermegah-megah.
   Dari segi Sunnatullah(usaha beliau), Sultan Muhammad telah mengkaji kekuatan & kelemahan musuh contohnya mengukur ketebalan tembok Constantinople, beliau telah mendapatkan khidmat pakar membina meriam untuk menghancurkan kubu Constatinople, mengarahkan tentera Islam mengepung kota Constantinople dari semua sudut. Sultan Muhammad & tentera Islam tidak menyerah kalah walaupun diserang oleh tentera salib. Laluan laut tentera Islam disekat justeru itu Sultan Muhammad mengarahkan tenteranya menarik 70 kapal melalui bukit yang melebihi 3 batu untuk sampai ke perairan Tanjung Emas pada waktu malam.
    Keesokan harinya penduduk Constantinople dikejutkan dengan laungan takbir & nasyid para mujahiddin. Pada 29 Mei 1453 Constantinople telah ditawan Islam. Sultan Muhammad Al-Fateh, 21 tahun, sujud ke bumi tanda kesyukuran. Beliau terus menuju ke Gereja Aya Sofya, dengan penuh toleransi, menyuruh penduduk keluar dari gereja. Justeru itu ramai dikalangan mereka memeluk Islam. Gereja Aya Sofya ditukar menjadi Masjid Aya Sofya untuk umat Islam menunaikan Solat Jumaat yang pertama. Constantinople ditukar nama kepada “Islam Bol”=”Bandar Islam”, sekarang dikenali sebagai Istanbul.

No comments: